Mette Krabbe Møller - Kommunikant

Mette Krabbe Møller, CEO og indehaver af Kommunikant

Mette Krabbe Møller har masser på hjertet, hun er CEO og herre i eget hus, nærmere bestemt i Kommunikant.

I dette portræt giver Mette os svar på de 9 iværksætter spørgsmål. Et af svarene indeholder blandt andet noget om hvalhajer!

 

Hvorfor blev du selvstændig/iværksætter?

Som person har jeg altid været meget selvstændig, og jeg har længe haft tanken om at skulle starte min egen virksomhed – al den læring der kommer med, friheden, møde en masse spændende mennesker, og selvfølgelig ansvaret for at få en virksomhed til at køre.

Dertil har jeg ofte fundet frem til, at jeg ikke har fungeret så godt med at have en chef. Efter jeg fik lavet en personanalyse ved Insight Denmark, der viste, at jeg er mest rød, så giver min selvstændighed også meget mening. Jeg er nysgerrig efter at komme ud og opleve en masse og bruge al min energi på at skabe nyt.

De behov får jeg i høj grad dækket ved at være iværksætter.

 

Har du sat dig mål for dig selv og/eller din virksomhed (og i så fald hvilke)?

Der er ingen nedskrevne mål, men jeg har bestemt tanker om at vokse og blive større.

Til et oplæg med Casper Blom sagde han, at man skal blive god til én ting, og derefter udvide. Nu bliver jeg rigtig god til at rådgive om LinkedIn – og derefter vil jeg udvide. Så ambitioner har jeg bestemt. Af samme årsag er jeg også ved at ryste ”iværksætter”-ordet fra mig, og i stedet kalde mig selv for CEO og tænke opad og fremad.

Jeg elsker iværksættere og den netværksånd, der er mellem os – men jeg vil også videre.

 

Hvad har været din(e) største udfordring(er) i iværksætterlivet?

Prissætning har været et dilemma lige fra starten – hvordan sætter konkurrenterne deres priser – og hvad er mine ydelser egentlig værd? Dertil har der været enkelte kunder, som har forsøgt at smyge udenom at skulle betale det fulde beløb, efter vi havde lavet en skriftlig aftale.

Det har jeg hørt fra andre iværksættere også har været et problem i deres opstart, fordi man for kunderne kan virke mere sårbar i starten af sit selvstændige liv.

 

Hvad har været din(e) største glæde(r) i iværksætterlivet?

Friheden er det bedste ved iværksætterlivet! Den sætter jeg ufatteligt stor pris på! Dertil har jeg mødt så mange skønne mennesker, der virkelig har været berigende for mig og min virksomhed. Blot små sparringsmøder kan gøre min dag helt fantastisk.

Når nogen har spurgt mig, hvordan det er at være iværksætter, spørger jeg dem, om de har prøvet at dykke. Det er en helt anden verden, man kommer til at bevæge sig i. Der er så mange nye ting, der interessante at opleve i iværksætterverdenen i forhold til at have et almindeligt arbejde.

 

Hvad gør dig glad?

Det er igen friheden, men også de mennesker jeg møder på min vej – de er virkelig givende!

 

Har du en person du ser op til (og i så fald hvem og hvorfor)?

Der er ikke rigtig en bestemt person, jeg ser op til, men mere det at når én i mit netværk ringer til mig, fordi han kører fra et møde med en ny kunde, hvor han virkelig har sparket igennem, haft den fedeste oplevelse og virksomheden blomster med masser af ambitioner. Det imponerer mig, men giver også et skub i ryggen til mig for at komme videre – og så er det fedt at høre om andres succeser!

 

Hvor går din næste rejse hen, hvis du helt selv måtte bestemme?

Den næste rejse går til Portugal – det er allerede planlagt. Det er én af de fede ting ved at være iværksætter, at når der lige er en friuge i kalenderen, så er det let at booke en hurtig ferie og så bare tage af sted. Ellers vil jeg rigtig gerne til Cuba og opleve øen og kulturen, inden de bliver alt for påvirkede af USA.

Eller måske en dykkerferie på Papua Ny Guinea og svømme med hvalhajer.

 

Fortæl mig om din virksomhed

Min virksomhed hedder Kommunikant, hvor jeg arbejder med online kommunikation og marketing. Fokus er på at rådgive folk til at arbejde professionelt med LinkedIn, så de får mest muligt ud af mediet – både som privatpersoner, men også som virksomhed. Jeg startede virksomheden den 20. marts 2014, og jeg har generelt været ret heldig med at komme frem med mine ydelser.

Jeg har arbejdet nogle år efterhånden med LinkedIn, og opnåede at få Ikast-Brande Kommune frem, som én af de første kommuner, der brugte LinkedIn strategisk. Det gav rigtig meget indsigt i, hvordan virksomheder kan bruge mediet i deres markedsføring. Helt konkret så er det 1-til-1-rådgivning, oplæg, workshops og rådgive virksomheder til at bruge LinkedIn som et element i deres strategiske markedsføring.

Selvfølgelig er der bump på vejen, men det er ren læring til den videre udvikling af virksomheden.

 

Hvilket råd vil du give til andre, som overvejer at starte egen virksomhed?

Man er nødt til at komme i gang i dag. Lad være med at vente til det bliver den 1. i en måned med at starte – gør det i dag. Og fortæl dit netværk, hvad du laver, og bed dem om hjælp. Det kan være svært at bede andre om hjælp, men på den anden side, så er vi som mennesker også meget interesserede i at hjælpe – vi skal blot spørge.

Ens produkt behøver ikke være den helt nye dybe tallerken – man kan sagtens skabe en virksomhed, som andre allerede har skabt i forvejen. Det giver selvfølgelig konkurrence, men det vil være muligt at overleve – og erfaringerne man får undervejs er virkelig værdifulde.

Det er en fantastisk rejse at være på som iværksætter!

Men man skal også have troen på, at det rent faktisk kan lade sig gøre, og passionen for det man arbejder med. Har man det, så føles arbejdet slet ikke som det pligtfyldte arbejde længere – så er det en fryd at arbejde i sin egen virksomhed.